Jsou to organizace, které svůj výtěžek dělí mezi své zakladatele, vlastníky a správce. Následně pak ale musí svůj zisk vložit do svého poslání, kvůli kterému byla vytvořena (pomoci bezdomovcům, podpora menšin, podpora útulků např.). Nejedná se tedy o obchodní společnosti s podnikatelským záměrem. Mezi tyto organizace také patří různé organizační složky státu a spolky. Existují dva druhy “neziskovek“, nestátní a příspěvkové organizace.
Žena na ulici
·         Nestátní (NNO) Tento typ neziskových organizací není zřízen státem, ani lokálním governmentem (tedy obcí, krajem nebo zemí). Jedná se tedy o občanská sdružení, která se aktivně angažují ve společenském dění. Jiná varianta jsou spolky, tedy občanská sdružení, která realizují různé soukromé zájmy v rámci skupiny.
·         Příspěvková organizace Jedná se o jednu z více forem veřejného ústavu. Jedná se o veřejnoprávní neziskovou organizaci, jejichž právnickou osobou je člověk, který byl zřízen k plnění úkolů ve veřejném zájmu.
                Kam jdou peníze z neziskových organizací?   Na tuto otázku se ptá mnoho Čechů, a proto se v roce 2018 uskutečnil průzkum s agenturou IPSOS a zúčastnilo se ho 1000 lidí ve věku 18 až 65 let. Z výsledků jasně vyplynulo, že dotázaní přispívají jen organizacím, kterým věří. Více než pětina lidí je toho názoru, že podporovat by se měli hlavně projekty zaměřené na Českou republiku, například ADRA.
                 „ADRA je organizace, která pomáhá jak v zahraničí, tak v Česku. Věříme, že v naší široké paletě aktivit si každý najde něco, co ho osloví. Trend, který ukazuje, že dárci spíše preferují možnost přispívat na konkrétní věci než na projekty, vnímáme dlouhodobě. Dárcům se snažíme v tomto vyjít vstříc například skrze portál eDonation.cz, kde je možné darovat prostředky na konkrétní položky v projektech, například na nádrže na vodu pro rodiny syrských uprchlíků v Libanonu,“ říká Karolína Emanuelová, vedoucí oddělení komunikace organizace ADRA.
Znak UNICEF

                Bohužel, Češi jsou k neziskovkám velmi obezřetní, hlavně po roce 2018, kdy se masivně zvýšila migrace, kdy pomáhali uprchlíkům. Nemalý podíl na tom mají i media, která vydávají falešná obvinění a hoaxy, které bývají velmi často přitažené za vlasy.